info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

قیمت جهانی غلات و مواد غذایی
    
تعداد بازدید: 4057
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/7/17

با توجه به تورم و درخواست تقاضای بسیار در چندین ساله اخیر در زمینه کالاهای مصرفی از قبیل جو-ذرت-سویا-کلزا و مواد غذایی و از همه مهمتر درگیری جامعه
جهانی با ویروس کوید19  یا همان کرونا مصرف زیاد کالاهای اساسی افزایش قیمت چشمگیری را به خود گرفته است.

📌قیمت مواد غذایی در روسیه بالاتر می‌رود

اخبار روزنامه هاى پاكستان، گزارشاتى بر مبناى تصميم دولت پاكستان جهت ورود مستقيم به واردات انواع حبوبات در راستاى كاهش اختلاف بازار عرضه و تقاضا مطرح ميباشد. با اين حال، بررسى هاى ميدانى حاكى از عدم استراتژى مشخص از سوى دولت پاكستان وجود دارد.
پاكستان سال قبل، حدود ١.٠٢٨ ميليون تن واردات حبوبات داشت.
حدود قيمت هاى بازار داخل پاكستان (فيصل آباد) بر اساس روپيه؛
نخود باب لپه - ١٢٤.٥ روپيه 
عدس قرمز - ١٧٠ روپيه 
ماش سبز - ١١١.٢٥ روپيه 
زردچوبه - ٢١٥ روپيه

برآوردها از سقف صادرات كنجاله سويا از برزيل در ماه جارى ميلادى، حدود ١.٨٩ ميليون تن ميباشد كه در حدود ٢ برابر مدت مشابه در سال قبل، ميباشد. در صورت تحقق اين ميزان صادرات، بايد نتيجه گرفت كه كل صادرات كنجاله صادرات از برزيل از ابتداء سال ميلادى، ركورد ٣.٤٨ ميليون تن را ثبت كرده كه ٨٥٪؜ نسبت به سال قبل، بيشتر ميباشد.
اما در سوى ديگر بازار امريكاى جنوبى، بازار تقريبا آرام را براى كنجاله سويا تحويل بنادر آرژانتين، در هفته جارى داشتيم.
حدود قيمت ها تحويل ماه مارچ بندر Santos در برزيل؛
سويا - ٦٢٥/٦٣٠ دلار
كنجاله سويا  - ٥٢٥/٥٣٠ دلار
روغن خام سويا - ١٤٤٠/١٤٥٠ دلار

در اولين روز كارى از بازار آتى اروپا، شاهد افت قيمت ها در بازار به دنبال شيوع گونه جديد ويروس كرونا (Omricon) بوديم.
تاثیر این نوع جدید بر بازار چیست؟ این سوالی است که همه در شرایطی از عدم قطعیت کامل می پرسند. بنابراین بازارها با نوسانات بسیار بالایی مواجه هستند. به نظر باید حدود ١٥ روز صبر کنیم تا نتيجه هاى های بیشتری در مورد وضعيت آن داشته باشیم.
🚨 به نظر من، در شرايطي كه بازار تحت تاثير شوك هاى سياسى و اجتماعى قرار ميگيرد، با توجه به روند و شرايط كلى حاكم بر بازار، ميتوان فرصت مناسب ترى در حوزه خريد داشت. براى مثال، هفته گذشته مصر اعلام كرده بود كه ذخاير گندم تا ٥ ماه آينده، مناسب هست، اما به نظر اين هفته مجددا در حال برگزارى مناقصه خريد گندم جهت حمل در اوائل ماه ژانويه ميباشد. اردن هم با ١٢٠ هزار تن مناقصه جو، در بازار خواهد بود.
وضعيت بازار Euronext اروپا؛
گندم 🌾
در استرالیا، نگرانی ها در مورد کیفیت گندم به دلیل بارندگی شدید در زمان برداشت همچنان وجود دارد. این مسئله حمايت بازار از یورو نکست را فراهم می کند و قیمت های دسامبر همچنان در حدود ٣٠٠ یورو در تن نوسان دارند.
ميزان صادرات گندم اتحادیه اروپا تنها حدود ٨٢٢٠٠٠ تن از فرانسه اعلام شده است که دلیل آن مشکلات فنی مربوط به جمع آوری حجم صادرات از کشورهای ثالث است. در این راستا، فرانسه از آغاز زمان برداشت بیش از ٣ میلیون تن صادرات داشته است.
ذرت 🌽
قيمت ذرت یورونکست نیز در اولين روز هفته در پی گندم کاهش یافت. در حالی که برداشت در فرانسه رو به پایان است.
كلزا 🌿
کلزا هم در اوليه روز كارى در بازار اروپا به شدت کاهش یافت در حالی که قیمت کلزای کانادا به بالاترین حد خود بازگشت.

🔊آژانس تحلیلی و رتبه‌بندی اعتباری روسیه (ACRA) با اشاره به تورم قیمت‌ها پیش بینی کرد که قیمت مواد غذایی در این کشور می‌تواند تا تابستان سال ۲۰۲۲ بالاتر هم برود.

📎آژانس تحلیلی و رتبه‌بندی اعتباری روسیه (ACRA) در گزارش بررسی اقتصاد کلان خود اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در این کشور می‌تواند تا تابستان سال ۲۰۲۲ بالا بماند، اما تورم در اوایل بهار و تابستان سال آینده میلادی به رقم استاندارد فصلی خود نزدیک خواهد شد.

📍به گفته این موسسه، احتمال آن وجود دارد که قیمت حامل های انرژی در بهار ۲۰۲۲ یا زودتر از آن کاهش یابد ولی قیمت مواد غذایی می‌تواند تا تابستان سال آینده در سطح بالاتری قرار بگیرد.

📎آژانس تحلیلی و رتبه‌بندی اعتباری روسیه در ادامه گفت: در عین حال ما انتظار داریم تورم ماهانه نزدیک به رقم استاندارد فصلی در اوایل بهار تا تابستان سال آینده باشد.

📍این موسسه همچنین تاکید کرد: متوسط تورم سالانه در روسیه در سال ۲۰۲۲ به ۵.۵ تا ۶ درصد کاهش خواهد یافت و می تواند به سطح ۴-۴.۵ درص نیز برسد و در حالت پایه به رقم هدف نزدیک شود.

📎به گفته آژانس رتبه‌بندی، سیاست‌های پولی بانک روسیه در طول سال ۲۰۲۲ نسبتاً سخت خواهد بود، اما می‌توان آن را به سرعت در نیمه دوم سال کاهش داد.

📍گزارش‌ها حاکی است که قرنطینه و تعطیلی چهار ماهه کسب و کارها در روسیه در ماه های اول همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ بر سطح تورم در این کشور تاثیر مستقیم گذاشته است.

📎این شرایط هنوز هم تاحدودی ادامه دارد و محدودیت های کرونایی ازجمله الزام مراکز اقتصادی روسیه به دورکاری دست کم ۳۰ درصد کارگران و کارکنان، میزان تولید را در این کشور کاهش داده است.


طبق برآورد USDA، چين براى نيمه اول سال آينده ميلادى ٢٠٢٢، حدود ٦٩٪؜ از ذخاير ذرت دنيا، ٦٠٪؜ برنج و حدود ٥١٪؜ از گندم و ٣٨٪؜ دانه سويا را در اختيار خواهد داشت. (نمودار اول، ميزان سهم ذخاير اين اقلام را از سال ٢٠١١ بررسى ميكنيم).
طى پنج سال گذشته، واردات دانه سويا، ذرت  و گندم  چين بين ٢ تا ١٢ برابر بيشتر شده است و اين روند به طور فزاينده اى از امريكا، برزيل و ساير تامين كنندگان، شدت گرفته است.
سياست هاى چين هم در راستاى ايجاد زير ساخت هاى نگهدارى و حمل و نقل و هم توسعه و احتمال گسترش كاشت بذور ژنتيكى GM براى افزايش عملكرد محصول و در مقابل توسعه بازارهاى تامين كننده، مورد توجه هست.
در نظر داشته باشيم كه به دنبال باز شدن بازار گندم روسيه به الجزاير و همينطور تاسيس شركت مشترك دو مجموعه نيمه دولتى بين روسيه و مصر جهت فروش گندم براى تامين اداره غلات مصر، به نظر روسيه به دنبال سهم از گندم بازار چين هم ميباشد.


📌کاهش قیمت جهانی گندم پس از ۵ ماه

🔊قیمت جهانی گندم پس از ۵ ماه متوالی که افزایش قیمت را تجربه کرده بود، رو به کاهش گذاشت تا شاخص قیمتی این محصول به ۲۹۷ دلار در هر تن برسد.

📍روند رو به رشد شاخص قیمت انواع گندم که طی یکسال اخیر ادامه دار بود در هفته‌ی منتهی به ۸ نوامبر کاهشی یافت و به ۲۹۷ دلار در هر تن رسید.

📎هفته گذشته این میزان به ۳۰۱ رسیده بود و بیشترین مقدار شاخص قیمت گندم در ماه اخیر ۳۰۵ دلار بود.بر این اساس، گندم روسیه ۳۳۳ دلار، گندم B آلمان ۳۳۵، رومانی ۳۳۱ و گندم درجه یک فرانسه ۳۳۷ دلار در هر تن قیمت خورد.

📍ممنوعیت صادرات این محصول در روسیه و چین مهمترین اخبار این هفته بازار جهانی گندم بود./ شرکت بازرگانی دولتی ایران

📌قیمت گندم در آمریکا به بالاترین رقم طی ۹ سال گذشته رسید
گندم

🔊قیمت گندم در آمریکا به خاطر مشکلات برداشت در استرالیا، اختلال در ارسال محموله ها در کانادا و مالیات بر صادرات روسیه افزایش یافته و در بالاترین سطح ۹ سال گذشته قرار گرفته است.

📎قیمت گندم در آمریکا در روز دوشنبه به بالاترین رقم طی ۹ سال گذشته رسید که می‌تواند نتیجه بارندگی‌های نابهنگام در استرالیا و افزایش قیمت گندم روسیه باشد که نگرانی در مورد محدودیت عرضه را در بین صادرکنندگان بزرگ دنیا بالا برده است.

📍قیمت ذرت و دانه‌های سویا هم در آمریکا به‌خاطر کاهش برداشت در این کشور و تقاضای بالای داخلی از سوی تولیدکنندگان اتانول بالا رفته‌است.

📎دان روس، رییس اتحادیه کالاهای اساسی آمریکا عقیده دارد تقاضا در کوتاه‌مدت همچنان برابر یا بیشتر از عرضه خواهد بود.

📍وی گفت: «بازار گندم سردمدار این تغییر است. هوای بسیار مرطوب در استرالیا، آب و هوای بسیار خشک در آمریکا، مشکلات حمل‌ونقل در جنوب غرب کانادا و مشکلات مربوط به مالیات صادرات در روسیه عرضه گندم را مختل کرده‌است».

📎قیمت گندم در روسیه هم در هفته گذشته به‌خاطر تقاضای بالا برای پنجمین هفته متوالی افزایش داشت. صادرات بزرگ‌ترین صادرکننده گندم دنیا ۳۴ درصد در فصل جاری کاهش‌یافته که یکی از دلایل آن افزایش مالیات بر صادرات است.

📍در این بین، بارندگی‌های سنگین برداشت گندم در استرالیا را متوقف کرده و بر کیفیت آن تاثیر گذاشته‌است. سیل در غرب کانادا هم صادرات را درست در زمانی‌که تقاضای جهانی برای گندم بالا رفته مختل کرده‌است.


📌نگاهى به بازار مناقصات گندم در هفته اخیر

🔊مصر حدود ٣٦٠ هزار تن گندم در متوسط ٣٦٠ دلار خريدارى كرد.

📍عربستان سعودى به دنبال ٦٥٥ هزار تن گندم در بازار خواهد بود.

📎پاكستان ٩٠ هزار تن ديگر هم اعلام مناقصه خريد كرد.

📍سوريه و اردن هم به ترتيب با ٢٠٠ و ١٢٠ هزار تن در بازار بودند.

📎در نهايت، با توجه به تعطيلى دولتى در روسيه، عوارض صادراتى گندم، ذرت و جو بدون تغيير نسبت به هفته قبل تا تاريخ ١٠ام نوامبر ثابت خواهد ماند.


📌ابراز نگرانی فائو از
قیمت جهانی مواد غذایی/ نرخ ها به بالاترین رکورد ۱۰ ساله رسید.
قیمت‌های جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده و این به مسأله‌ای نگران‌کننده برای مصرف‌کنندگان جهانی تبدیل شده است.

📌ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی/هشدار برای توجه بیشتر به محصولات اساسی

📌افزایش 6 دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی/ کشورها صادرات را محدود کرده اند

🔊امروز قیمت گندم در بازارهای جهانی 6 دلار افزایش یافت و یک بار دیگر زنگ هشدار برای توجه به تولید کالاهای اساسی از جمله گندم در داخل به صدا در آمد.

📍قیمت گندم در بازارهای جهانی امروز هم 6 دلار در هر اونس افزایش یافت تا دولتمردان به اهمیت توجه به محصولات اساسی به ویژه گندم پی ببرند.امروز هر بوشل گندم در بازارهای جهانی به قیمت 723.75 دلار در هر بوشل رشد کرد.

📎قیمت گندم از ابتدای سال جاری بیش از 50 درصد در بازارهای جهانی رشد کرده و روند افزایشی قیمت باز هم ادامه دارد، کشورها هم به تولید این محصولات اساسی بیش از پیش اهمیت می دهند و حتی صادر کنندگان این محصول و دیگر محصولات اساسی صادرات خود را محدود کرده اند تا بیش از گذشته تامین داخل در اولویت باشد.

📍پس از شیوع ویروس کرونا، مبادلات کالاها بین کشورها تابع پروتکل های خاصی شد و صادرات سخت تر گردید از سوی دیگر خشکسالی های شدید تولید را در کشورها کاهش داد و نیز کشورها رویکرد خود را به سمت ذخیره سازی برای روز مبادا تغییر دادند.

📎در این میان ایران که سابقه خودکفایی در گندم را داشت امسال مجبور است 6 میلیون تن گندم وارد کند. به اذعان کارشناسان دو عامل تعیین قیمت پایین خرید تضمینی از سوی دولت و خشکسالی عامل کاهش تولید امسال شد.

📍دولت امسال تنها توانست 4.5 میلیون تن از کشاورزان گندم تولید کند که نیاز کشور بیش از 10 میلیون تن است.

حذف ارز ۴۲۰۰ در حال بررسی است

📌رییس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم: برای بررسی حذف ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم. پولی که باید در سفره مردم اثرگذار باشد با این ارز، به جیب دلالان رفته است. این موضوع باید اصلاح شود.

🔊 ما این کار را با غافگیری دنبال نمی‎کنیم و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهیم کرد.

📎دولت سیزدهم نرخ گندم برای سال آینده را 7500 تومان تعیین کرده که نسبت به سال گذشته در هر کیلو 3 هزار تومان رشد داشته است و این امیدواری بین کشاورزان تقویت شده که کشت این کالای اساسی را بیشتر کنند.

📍خودکفایی در محصولات اساسی هم از نظر تامین امنیت غذایی و هم از نظر تاثیری که در مبادلات سیاسی بین کشورها دارد بسیار با اهمیت است.

🔊ثبت رکورد جدید افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی، هشداری است به مسئولان داخلی که توجه بیشتری به تولید این محصول استراتژیک در سالهای بعدی داشته باشند.

📎 چندروز گذشته در بازارهای جهانی قیمت گندم محصول استراتژیک در جهان، در ادامه افزایش های اخیر خود باز هم افزایش جدیدی را ثبت کرد.

📌فائو اعلام کرد؛ رشد قیمت محصولات غذایی در بازارهای جهانی

📌وضعیت نامساعد بازار جهانی نخود

🔊بازار جهانى انواع نخود، هفته گذشته را در شرايطى پشت سر گذاشت كه كماكان وضعيت برداشت و موجودى اين محصول در امريكاى شمالى، شرايط خوبى را ندارد.اگرچه امريكا و كانادا را نميتوان حداقل براى فصل جارى در روند قيمت هاى بازار موثر دانست، اما احتمال اينكه خصوصا امريكا جهت نياز بازار داخل با افزايش تقاضا روبرو باشد، بسيار زياد است.

📎در شرايط فعلى، كماكان استراليا بازار گردان اصلى نخود بوده و البته اگر مشكلات ناشى از حمل و نقل را ناديده بگيريم، تا حدودى در كنترل بازارهاى مصرف مثل پاكستان و بنگلادش، نقش اصلى دارد.استراليا از ابتداء فصل تا ابتدا ماه جارى حدود ٧٦٦ هزار تن صادرات نخود داشته كه در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل با حدود ٢٨٣ هزار تن، رشد قابل توجه داشته است.

📌تولید کالا‌های اساسی، خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی

🔊وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید کالا‌های اساسی و پروتئین خط قرمز این وزارتخانه است.جواد ساداتی نژاد افزود: تولید محصولات اساسی و مایحتاج مردم در داخل کشور باید حفظ شود.وی افزود: مطمئنیم با برنامه ریزی این اتفاق خواهد افتاد و ما اجازه نمی‌دهیم روند تولید در کشور کند شود.وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه بازار مصرف کننده نیز تمام تلاش ما ساماندهی و آرامش با کمک خود مردم به عنوان یکی از عناصر بازار است. ساداتی نژاد گفت: این موضوع را تا آنجا ادامه خواهیم داد تا شرایط بازار مطلوب و پایدار شود.وی با اشاره به تجربه کمک از اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در پایداری برخی از اقلام در بازار گفت: این تجربه را در سایر اقلام بازار نیز استفاده خواهیم کرد.

🔊به گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی، در ماه آگوست سال جاری، شاخص قیمت مواد غذایی در دنیا رشد کرد. این در حالی است که در ماه‌های ژوئن و جولای سال جاری، شاهد کاهش قیمت محصولات کشاورزی و افت شاخص بودیم.

📌قیمت بازار خرده فروشی حبوبات پاکستان رشد کرد

🔊به دنبال افزايش تقاضاى بازار خرده فروشى حبوبات در پاكستان، قيمت عمده حبوبات وارداتى در هفته پايانى ماه سپتامبر، افزايش پيدا كرد.

📎در اين راستا، عدس حدود ٢ روپيه (١٣٦ روپيه)، نخود باب لپه حدود ٤.٥ روپبه (١٠٤.٥ روپيه)، نخود فرنگى زرد حدود ٢.٥ روپيه (٦٨.٥ روپيه) افزايش داشت.


📌کاشت زمستان گندم ترکیه از متوسط عملکرد ۵ساله اخیر کمتر شد

🔊برآوردها از ميزان عملكرد محصول كاشت زمستان در تركيه تا حدودى كمتر از متوسط عملكرد در پنج سال گذشته ميباشد.بيشترين آسيب كه منجر به افت عملكرد محصول در تركيه را شاهد هستيم، مربوط به كاشت زمستانه گندم ميباشد.

📎در واقع، در انتهاى دوره و قبل از برداشت گندم در ماه ژوئن، با ورود چهار جبهه هواى گرم در دوره هاى پياپى، باعث افت عملكرد محصول گندم شد. تا حدودى براى ذرت و دانه سويا شاهد افزايش احتمالى عملكرد محصول نسبت به متوسط پنج سال گذشته و به ترتيب ٢.١ و ٤.٦ درصد باشيم.با توجه به شرايطى كه تركيه خصوصا نسبت به گندم دارد، كماكان مشترى اصلى بازار روسيه خواهد ماند.

📍البته طبق آمار از ابتداء فصل هم حدود ٣.٤٢ ميليون تن گندم از روسيه خريدارى كرده است. نكته حائز اهميت ديگر، وضعيت گندم دروم با توجه به كاهش قابل توجه عملكرد محصول (احتمالا تا ٣ تن در هكتار) ميباشد.

📎 بايد ديد، با توجه به حال و هواى تركيه و از سوى ديگر، وضعيت نامطلوب گندم دروم در كانادا، بازار ماكارونى به چه سمتى خواهد رفت؛ ضمن اينكه انجمن غلات تركيه TMO، پايان هفته گذشته، نرخ اقلام كشاورزى را به شرح ذيل اعلام كرد:

عدس قرمز ١١٣٦ دلار (١١٢٣ دلار)⬆️
عدس سبز ١١٣٦ دلار (١١٧٠ دلار)⬇️
نخود ١٠٦٦ دلار (٩٦٩ دلار)⬆️
گندم دروم ٣٤٠ دلار (٣٥٠ دلار)⬇️


گزارش عرضه و تقاضاى ماه نوامبر USDA ديروز منتشر شد، به طور كلى در اين گزارش نسبت به سه قلم كالاى كشاورزى؛

گندم 
تغيير اصلى كه خصوصا در برآورد ميزان برداشت گندم در اين گزارش ديديم، افزايش برآورد برداشت گندم روسيه از ٧٢.٥ ميليون تن در گزارش قبل به ٧٤.٥ ميليون تن و افزايش ١ ميليون تنى صادرات گندم روسيه و از سوى ديگر كاهش برآورد برداشت گندم در حدود ١ ميليون تن از اتحاديه اروپا ميباشد. اما، مهمترين بخش كه كماكان از روند افزايشى قيمت بازار حمايت ميكند، كاهش برآورد مانده انتهاى دوره اين محصول تا سقف ٢٧٥.٨ ميليون تن نسبت به آخرين برآورد در ماه اكتبر با ٢٧٧.١٨ ميليون تن ميباشد.

ذرت
اگرچه اين گزارش با افزايش ١.١ ميليون تنى برداشت و توليد ذرت امريكا تا سقف ٣٨٢.٥٩ ميليون تن همراه بود، اما با توجه به افزايش تقاضاى بازار داخل (اتانول) و همينطور برآورد رشد حجم صادرات ذرت از ايالات متحده، ميزان موجودى انتهاى دوره در امريكا با كاهش از ٣٨.١ به ٣٧.٩٤ ميليون تن برآورد ميشود. البته، كماكان واردات ذرت چين را USDA تا سقف ٢٦ ميليون تن برآورد ميكند.

سويا 
اما، اين گزارش تقريبا با كاهش برآورد ميزان برداشت دانه، باعث تعجب و شگفتى بازار شد. بايد در نظر داشته باشيم كه اين برآورد از كاهش ميزان برداشت دانه، اگر چه در راستاى حمايت قيمت ها در بازار تا حدودى حركت ميكند، اما به اصطلاح رفتار كف بازار متكى بر تقاضاى بازار چين و افزايش برداشت دانه سويا در برزيل براى فصل جارى و آتى و احتمالا برداشت زود تر از موعد در برزيل، محتاط تر عمل ميكند.
در نمودار اول، ميزان مانده انتهاى دوره را بر اساس آخرين گزارش USDA با برآورد ماه اكتبر و همينطور متوسط برآورد بازار، مقايسه ميكنيم. در نمودار دوم، آخرين برآورد برداشت ذرت و سويا را در برزيل و آرژانتين نسبت به برآورد ماه اكتبر هم براى سال زراعى جارى ٢٠٢٠/٢٠٢١ و هم براى سال زراعى آتى ٢٠٢١/٢٠٢٢ بررسى ميكنيم.

📎فائو» در گزارش خود خبر داد: «دلیل رشد شاخص در ماه آگوست را می‌توان افزایش قیمت غلات و شکر دانست. در میان غلات هم، رشد قیمت گندم بیش از دیگر محصولات بود.

📍 از طرف دیگر، به دلیل کمبود تولید در سال ۲۰۲۰ قیمت انواع سبزی‌ها و روغن‌های گیاهی هم در دنیا افزایش داشته است.

📎آمارها نشان می‌دهند، شاخص قیمت محصولات غذایی برابر با ۱۲۷.۴ واحد است که سال ۲۰۱۰ به‌عنوان سال پایه در نظر گرفته شده است.

📍براین اساس، درحالی‌که شاخص قیمت محصولات غذایی در انتهای ماه آگوست ۳.۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده است، ولی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۲.۹ واحدی روبرو شده است.

*رشد ۹.۶ درصدی قیمت شکر*

📎براساس گزارش فائو، یکی از محصولاتی که در ماه آگوست رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرده، شکر است. شاخص قیمت شکر در ماه آگوست سال جاری ۹.۶ درصد رشد کرد که دلیل آن موج سرما در برزیل و آسیب دیدن محصولات در این کشور بود.

📍برزیل، بزرگ‌ترین صادرکننده شکر در دنیاست و تحولات رخ‌داده در حوزه تولید صنعتی شکر در این کشور، می‌تواند تحولات زیادی را در قیمت جهانی این محصول، ایجاد کند.

📎در ماه آگوست، شاخص قیمت روغن‌های گیاهی نیز نسبت به ماه قبل از آن ۶.۷ درصد رشد کرد و شاخص قیمت گندم با افزایش ۸.۸ درصدی همراه شد و در نقطه مقابل ، قیمت ذرت در بازارها کاهش یافت.

*رشد تولید غلات، افت تولید گندم*

📍فائو پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۷۸۸ میلیون تن غلات در دنیا تولید شود که ۰.۷ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. از سوی دیگر، انتظار می‌رود در این سال ۷۶۹.۵ میلیون تن گندم در جهان تولید شود که ۰.۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و همین تحول، می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت این محصول در بازار شود.

📍قیمت این محصول که در یکسال گذشته بیش از 50 درصد رشد کرده است امروز نیز رشد 3 دلار داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت 708 دلار به فروش رفت.

📎گندم مهمترین محصول اساسی در جهان به شمار می رود و کشورهای تولید کننده اولویت خود را به تولید این محصول داده اند ضمن اینکه صادرات خود را نیز محدودتر کرده اند تا تامین داخل اطمینان بیشتری داشته باشد.

📍توجه به تولید و تامین این محصول استراتژیک به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا اهمیت بیشتر یافته به طوری که روسیه اعلام کرد صادرات گندم و دیگر محصولات اساسی با ملاحظات بیشتری از سوی دولت انجام شود و حتی عوارض صادرات این قبیل محصولات را دو برابر کرد.

📎پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که هر گونه صادرات محصولات کالاهای اساسی ابتدا با اطمینان از تامین نیاز داخل و ذخیره سازی طولانی مدت انجام شود.

📍تولید محصولات اساسی در سالهای گذشته بیشتر مورد توجه دولتمردان بوده به طوری که در زمان اتحاد جماهیر شوروی این کشور وارد کننده گندم بوده الان به بزرگترین صادر کننده تبدیل شده و آمریکا را نیز پشت سر گذاشته است.

📎حجم کل تولید غلات روسیه در سالهای گذشته از 100 میلیون تن عبور کرده که در حقیقت به اندازه کل تولید محصولات کشاورزی کشور ما است.

📍ایران علیرغم تجربه خودکفایی گندم در سالهای گذشته کل خرید دولتی امسال حدود 4.5 میلیون تن شد که به گفته مسئولان باید 6 میلیون تن دیگر برای تامین نیاز داخل وارد شود.

📎پایین بودن نرخ خرید تضمینی امسال و خشکسالی شدید دو عامل کاهش تولید امسال گندم بود.

📍دولت سیزدهم نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال آینده 7500 تومان تعیین کرده که ظاهرا برای کشاورزان خوشحال کننده است.سرپرست مجری گندم کشور نیز پیش بینی کرده که تولید گندم در سال آینده به 14 میلیون تن برسد.

🔊فائو اعلام کرد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است و این به مسأله‌ای نگران‌کننده برای مصرف‌کنندگان جهانی تبدیل شده است.میانگین شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه سپتامبر به ۱۳۰ واحد رسید که این بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ تا کنون است. در سال ۲۰۱۱ این شاخص تا ۱۳۱.۹ واحد بالا رفته بود.

📎زنجیره تأمین جهان نتوانسته است با وجود پاندمی کرونا به وضعیت نرمال بازگردد.اختلالات به وجود آمده در زنجیره‌های تأمین کالاهای مختلف از شیشه گرفته تا تراشه‌های کامپیوتری در کنار تقاضای رو به رشد منابع طبیعی اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده و در این میان به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های غلات و مواد غذایی هم در این میان به مشکلات مصرف‌کنندگان افزوده است.

📎افزایش ماه سپتامبر قیمت مواد غذایی بیشتر تحت تأثیر جهش قیمت‌های روغن‌های گیاهی و غلات شمال :چو-ذرت-سویا-کلزاو دانه های روغنی و همچنین تقویت قیمت‌های شکر و لبنیات بوده است.زیرشاخص قیمت غلات فائو به ۱۳۲.۵ واحد رسید که این بالاترین سطح از ۲۰۱۱ تا کنون است در حالی که زیرشاخص قیمت روغن‌های گیاهی تا ۱۶۸.۶ واحد بالا رفت که این بالاترین سطح از ۲۰۰۳ تا کنون است.

بازار جهانى انواع نخود، هفته گذشته را در شرايطى پشت سر گذاشت كه كماكان وضعيت برداشت و موجودى اين محصول در امريكاى شمالى، شرايط خوبى را ندارد. اگرچه امريكا و كانادا را نميتوان حداقل براى فصل جارى در روند قيمت هاى بازار موثر دانست، اما احتمال اينكه خصوصا امريكا جهت نياز بازار داخل با افزايش تقاضا روبرو باشد، بسيار زياد است.
در شرايط فعلى، كماكان استراليا بازار گردان اصلى نخود بوده و البته اگر مشكلات ناشى از حمل و نقل را ناديده بگيريم، تا حدودى در كنترل بازارهاى مصرف مثل پاكستان و بنگلادش، نقش اصلى دارد. استراليا از ابتداء فصل تا ابتدا ماه جارى حدود ٧٦٦ هزار تن صادرات نخود داشته كه در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل با حدود ٢٨٣ هزار تن، رشد قابل توجه داشته است.

طبق برآورد مركز آمار آلمان، سطح زير كشت گندم زمستانه در اين كشور در سال جارى با ٠.٤٪؜ افزايش حدود ٢.٨٧ ميليون هكتار برآورد ميشود.
در همين راستا، اراضى تحت كشت كلزا هم با ٨.٧٪؜ افزايش به ١.٠٨ ميليون هكتار و در مقابل كاشت  جو زمستانه با ٠.٣٪؜ كاهش، به ١.٢ ميليون هكتار ميرسد.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس