info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

توزیع نهاده‌های دامی سامانه بازارگاه
    
تعداد بازدید: 2656
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/8/12

تداوم مشکلات توزیع نهاده‌های دامی/ حال سامانه بازارگاه خوب نیست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: عمده مشکل افزایش قیمت مرغ در روز های گذشته ناهماهنگی در پخش نهاده های دامی برای تامین غذا ی مرغداری ها بوده است. یکی از دلاتیل آن از نظر تاجران سامانه بازارگاه اعلام شده است.
📌گزارش کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص توزیع نهاده های دامی/ کدام شرکتها کنجاله سویا را در سامانه بازارگاه عرضه نکردند؟

📌سامانه بازارگاه چه لطمه ای را به تولید زد؟

🔊محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: محدودیت در تخصیص و انتقال ارز موردنیاز برای نهاده‌های دامی، از ریشه‌های بروز مشکلات امروز در بازار محصولات دام و طیور است. بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی در تامین ارز، در نهایت به کاهش چشمگیر واردات بعضی نهاده‌های دامی انجامید که از جمله آن اقلامی مثل جو و سویا بود.

📍وی افزود: التهاب بازار پیامد طبیعی کاهش واردات است که باید توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شد. با این حال دیدیم که وزارتخانه به جای کاستن از تنش‌ها در بازار، با راه‌اندازی سامانه و تلاش برای عرضه میلیون‌ها تن نهاده دامی در سیستمی که امتحان خود را پس نداده بود، به سختی کار افزود.

📎به گفته مرتضوی، با راه‌اندازی بازارگاه نهاده‌های دامی، این کالا حکم جریان عظیم آبی را پیدا کرد که پشت سدی جمع شده و قطره‌ای به بازار تزریق می‌شد. راه‌اندازی این سامانه شوک به بازار بود. سامانه‌ای که می‌خواست میلیون‌ها تن نهاده را در بازار توزیع کند.

📍وی اظهار داشت: کمبود منابع ارزی، مشکل تجربه نشده‌ای برای واردکنندگان نهاده‌ها نبود. شرکت‌های بزرگ واردکننده در بخش خصوصی و دولتی که سابقه طولانی در این بازار دارند می‌توانستند با ابتکار خود جلوی مشکلات امروز در بازار را بگیرند اما نقش اجرایی این شرکت‌ها در فرایند تامین، با تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی کمرنگ شد.

📎مرتضوی معتقد است، این شرکت‌ها پیشتر می‌توانستند اقلام مورد نیاز را نسیه بخرند و به مشتریان داخلی نسیه بفروشند اما امروز همه متقاضیان نهاده‌های دامی باید کالای مورد نیاز خود را با پرداخت پول نقد دریافت کنند.

📍به گفته وی، غلات یک حوزه تخصصی در تجارت جهانی است که در همه کشورها به تدریج، در دست گروه‌های بزرگ اقتصادی متمرکز شده است. ماهیت این فعالیت تجاری این است و نمی‌توان آن را با اتکا به توان شرکت‌های کوچک پیش برد. در کشور ما هم شرکت‌های خصوصی و دولتی بزرگ در تامین نهاده‌های دامی فعالیت می‌کردند اما وزارت جهاد از تجربه آنها استفاده نکرد.

🔸️مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران:

گاوداران در عرضه هر کیلو گوشت ۶ هزار تومان ضرر می‌کنند.

از ابتدای سال تاکنون در بخش گاوشیری ۳۵ درصد نهاده را با نرخ مصوب دریافت کرده‌ایم و ۶۵ درصد نهاده از بازار آزاد تامین شده است.

در سامانه بازارگاه کالا وجود ندارد که بخواهد عرضه شود، باید تمام آنچه که وارد می‌شود در بازارگاه عرضه شود.

تخصیص و تامین ارز و هزینه‌های انتقال ارز باید درمدت زمان کوتاه ممکن انجام شود.

🔸️بصیری، مدیر کل دفتر توسعه بازار و زنجیره‌های وزارت جهاد کشاورزی:

به دستور وزیر جهاد کشاورزی سیستم جدیدی برای سامانه بازارگاه طراحی شده است. در این روش به صورت سیستمی نهاده‌ها توزیع می‌شود، لذا اطلاعات به صورت آفلاین دریافت می‌شود که چه مقدار از نهاده‌ها استفاده می‌شود.

سامانه بازارگاه با ساختار جدید خود شروع به کار کرده و قدم به قدم کار در حال انجام است، ما به سامانه جامع تجارت و سامانه انبار‌ها وصل هستیم و بر اساس کد شناسه یکتا، نهاده تخلیه می‌شود.

🔸️نهاوندی، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور :

هر چه نهاده وارد می‌شود باید در بازارگاه ارائه شود و ما نباید مشکل ذرت داشته باشیم.

سامانه‌ای که برای شفاف سازی ایجاد شده، متاسفانه مشکلات عدیده‌ای دارد. نهاده در بازار آزاد با دو برابر قیمت به فروش می رسد.

فروغی، دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی:

🔹️سامانه بازارگاه مشکلی به مشکلات قبلی اضافه کرده است. اگر داخل بازارگاه نهاده وجود ندارد پس بازارگاه به چه دردی می خورد، درحال حاضر نهاده‌ای وجود ندارد و تمام مرغداران دچار مشکل هستند

📌طی ابلاغ رسمی وزیر جهاد صورت گرفت ؛

مسوولیت سامانه بازارگاه رسما به معاونت امور دام واگذار شد

 وزیر جهاد کشاورزی در ابلاغیه ای به معاون امور دام کیه مسوولیتها، وظایف، نظارت و راهبری سامانه بازارکار را به معاونت امور دام واگذار نمودند.

در این نامه صراحتا اعلام شده که کلیه معاونین و مدیران به خصوص معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور، سازمان دامپزشکی، مرکز حراست، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی موظف به همکاری و در اختیار گذاشتن پرسنل و زیرساختهای خود به معاونت امور دام هستند.

🔊عضو کارگروه نظارت بر توزیع نهاده های دامی اتحادیه اوندا خبرداد:چالش های 18 گانه سامانه بازارگاه برای حلقه های تامین تا مصرف نهاده های دامی

عضو کارگروه نظارت بر توزیع نهاده های دامی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران 18 مشکل عمده ای که سامانه بازارگاه برای حلقه های تامین تا مصرف نهاده های دامی ایجاد کرده است را برشمرده و خواستار رفع این معضلات از سوی وزارت جهاد کشاورزی شد.اطلاعات مشتریانی که نهاده های دامی به آنها تخصیص داده شده، مشخص نیست و همین امر موجب شده تا صاحب کالا مشخص نباشد. تا زمانی که واریز وجه از سوی افرادی که سهمیه به آنها اختصاص داده شده است، صورت نگیرد صاحب سهمیه مشخص نیست به همین دلیل قبل از واریز مدتها سهمیه تخصیص داده شده بدون استفاده در سامانه باقی مانده و تا زمان حذف و تخصیص مجدد امکان پیگیری برای واردکنندگان وجود ندارد.

🔴طولانی بودن فرآیند تائید و تخصیص نهاده های بارگذاری شده در سامانه بازارگاه، طولانی بودن پروسه نامه نگاری و پیگیری حذف نهاده های فروش نرفته برای عرضه مجدد از دیگر مشکلاتی است که ایرادات سامانه بازارگاه برای تامین کنندگان نهاده های دامی ایجاد کرده است.متاسفانه گاهی روند نامه نگاری ها برای حذف نهاده های فروش نرفته بیش از سه ماه زمان نیاز دارد که این امر برای واردکنندگان در مسیر رفع تعهد ارزی به دلیل تاخیر در خروج کالا از گمرک؛ مشکلات جدی ایجاد می کند.عدم تعریف وزن های خریداری شده بر مبنای اعداد رند، عدم ایجاد تغییر در بازارگاه برای بارنامه هایی که کسری بالای 500 کیلوگرم و سرکهای بالای 10 درصد دارند و مهیا بودن فرصت خرید برای افراد با اطلاعات ناقص از دیگر معضلات سامانه بازارگاه هستند.

🔴 به روزرسانی های مکرر سامانه بازارگاه و تغییر رویه های وزارت جهاد کشاورزی و عدم آموزش به کاربران سامانه، عدم تطابق وزن های قابل عرضه با وزن شماره کوتاژ شده، ناکافی بودن مدت زمان 10 روزه برای فرآیند فروش و تحویل کالا با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها در بنادر و ناکافی بودن وسایل حمل و نقل و عدم نظارت بر کمیت و کیفیت محموله های بارگیری شده در مسیر بندر تا آدرس ثبتی خریدار به منظور جلوگیری از دخل و تصرف در کمیت و کیفیت محموله ها به دلیل تفاوت نرخ نهاده های دامی در بازار آزاد و دولتی از دیگر مشکلاتی است که حلقه های تامین تا مصرف نهاده های دامی با آن روبرو هستند.عدم تناسب میان سهمیه تخصیص یافته برای مرغداران با گستردگی فعالیت واحد مرغداری آنها، عدم تخصیص سهمیه برای دامداران، نامشخص بودن زمان تخصیص سهمیه به مرغداران، محدود کردن مرغداران به استفاده از درگاه بانکی بانک کشاورزی از جمله مشکلاتی است که خریداران نهاده های دامی با آن مواجه هستند.

🔴 عدم تخصیص نهاده های دامی به برخی از مرغداران و کارخانه های تولید خوراک دام به دلایل نامعلوم و عدم دسترسی به میز امداد سامانه برای رفع مشکلات کاربران سامانه بازارگاه از دیگر مشکلاتی است که خریداران نهاده ه های دامی با آن مواجه هستند. افراد پاسخگو در میز امداد از دانش کافی در این صنعت برای برطرف کردن مشکلات خریداران برخوردار نیستند و همین امر موجب می شود تا رفع مشکلات کاربران سامانه با وقفه های طولانی مواجه شود.تمام معضلاتی که حلقه های تامین تا مصرف نهاده های دامی با آن روبرو هستند را باید تجمیع کرده و طی نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنیم و ضرورت رفع این معضلات برای ساماندهی به بازار نهاده های دامی را خواستار شویم.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس